پای پرانتزی

ژنوواروم (Genu Varum) یا زانو پرانتزی یکی از بیماری های شایع می باشد . در صورتی که فاصله دو زانو در فرد به هنگام ایستادن و چسباندن قوزک های داخلی بیش از سه سانت باشد احتمال پای پرانتزی وجود دارد و لازم است جهت بررسی دقیق به پزشک مراجعه شود .

ژنوواروم عمدتا در زمان کودکی خود را بروز می دهد اما گاهی در زمان بزرگسالی به دنبال آرتروز مفصل زانو نیز به وجود می آید . در این عارضه به علت برهم خوردن راستایی زانو قسمت داخلی سطح مفصل زانو متحمل نیرو وزن بیشتر و مستعد ایجاد آرتروز و تخریب غضروف مفصلی خواهد شد .

پای پرانتزی

پای پرانتزی

به همین دلیل این افراد بیشترین درد را در ناحیه داخلی زانو خود احساس می کنند . همچنین ممکن است عوارضی مانند: درد در ساق پا، درد حین راه رفتن، لنگش و حتی مشکل در راه رفتن ایجاد شود .

پیشگیری از پای پرانتزی

درمان زودهنگام در جلوگیری از پای پرانتزی موثر خواهد بود . یکی از راه های پیشگیری از پیشرفت ژنوواروم و ساییدگی مفصل استفاده از کفی های دارای گوه خارجی به همراه حمایت کننده قوس طولی پا است . البته استفاده از این کفی ها حتما باید با تجویز متخصص ارتوپد و بعد از بررسی و معاینات لازم می باشد .

علت پای پرانتزی

در افراد ورزشکار و فوتبالیست ها پا پرانتزی یا ژنوواروم بیشتر دیده می شود. پرانتزی زانو بسته به شدت و علت زمینه ای خیلی تفاوت های زیادی دارد به طوری که خیلی از افراد جامعه حالت پرانتزی زانو آن ها در حد بیماری نیست و در حالت نرمال می باشد . در حد فیزیولوژیک ممکن است یک زمینه ارثی وجود داشته باشد یا ممکن است یکی از عوارض و علائم راشیتیسم باشد که در زمان کودکی کلسیم و ویتامین D کافی به کودک نرسیده باشد .

زمانی که قوزک های پا کنار یکدیگر قرار گرفتند نباید فاصله چندانی بین زانو ها وجود داشته باشد اگر به هر دلیلی فاصله بین زانو ها ایجاد شود و زانو ها بهم چسبیده اند اصطلاحا دچار پای پرانتزی یا ژنوواروم هستید .

عواملی که باعث وجود پای پرانتزی هستند عبارتست از :

  • نرمی استخوان مانند: بیماری های راشیتییسم و استئومالاسی
  • تغذیه نادرست
  • آرتروز
  • آرتریت روماتوئید
  • مشکلات اسکلتی
  • عفونت
  • آسیب های فیزیکی
  • تومور
  • پارگی رباط های زانو
  • شکستگی قسمت فوقانی استخوان درشت نی
  • بیماری پاژه

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپد با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02188788671 – 02177825556 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

پای پرانتزی در کودکان

کودکانی که تازه راه می افتند معمولا پای پرانتزی دارند و در این سن به طور ناخودآگاه اصلاح می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد و این وضعیت تا هجده ماهگی برطرف می شود .

عقیده بر این است که این وضعیت در کودکانی شایع است که زودتر از حالت طبیعی شروع به راه رفتن می کنند . البته اگر تغییر شکل ایجاد شده تا پایان دوران کودکی اصلاح نشود نیاز به درمان دارد .

برای درمان پای پرانتزی در کودکان معمولا با تجویز و تشخیص متخصص ارتوپد کفش طبی یا آتل تجویز می شود و در صورت اینکه با این روش ها اصلاح نشود برای درمان از جراحی استفاده می شود .

جهت کسب اطلاعات بیشتر به جراح ارتوپد خوب در تهران مراجعه نمایید .

برخی از خدمات دکتر بهنام نصیری :

تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل مچ دست

آرتروسکوپی لگن

آرتروسکوپی زانو


جراحی فوق تخصص پلاستیک پرانتزی ,زانو ,مفصل ,وجود ,درمان ,ژنوواروم ,مفصل زانو ,متخصص ارتوپد ,اصلاح نشود ,برای درمان ,تعویض مفصل ,دکتر بهنام نصیری منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروش دوربین های مداربسته همه چی موجوده اطلاعات جامع تکنولوژی و رایانه webraelectric مجله علمی کافه زیرو کسب و کار و بازاریابی اینترنتی تخفیفان wwe network Del Tange Donya (شعر اهنگ زیبا - دل نوشته)