هماتولوژی چیست

هماتولوژی و یا همان خون شناسی به منظور تشخیص بیماری های خونی انجام می شود. در فرآیند هماتولوژی یاخته های خونی، انعقاد خون، فرآیند خون سازی بررسی می شود.

برای تشخیص بیماری های خونی نیاز به شناخت کامل اجزای خون و فرآورده های خونی بستگی دارد. همچنین هماتولوژی به منظور شناسایی ساختار خون قبل از انجام شیمی درمان و دیالیز انجام می شود. زیرا با استفاده از خون، بیماری های خونی راحتتر تشخیص داده می شود و می توان فرآورده های خونی مورد نیاز را جهت درمان استفاده کرد.

هماتولوژی به منظور بررسی  ساختار، مقدار و کار کرد سلول های خونی، پیش ساز های سلول های خونی در مغز استخوانشف ساختار شیمیایی پلاسما و کار کرد پلاکت ها و پروتئین های خون  می پردازد.

هماتولوژی در آزمایشگاه

در بخش آزمایشگاهی، نمونه خون بیماران تحت ایمنی و دقت کامل گرفته می شود. سپس در آزمایشگاه دکتر قاضی عسگر خون بیماران را آزمایش می کنند. در هماتولوژی تعدا گلبول های سفید، قرمز و میزان پلاکت ها مشخص می شود. با انجام هماتولوژی تعداد بیش از حد زیاد و یا کم گلبول های قرمز خون تشخیص داده می شود. با انجام این آزمایش بیماری هایی چون آنمی و سرطان خون به راحتی  توسط دستگاه های پیشرفته سلول شمار قابل تشخیص است. بعد از شمارش سلولی، بررسی میکروسکوپی سلول ها انجام می شود.

آزمایش خون که در اصطلاح پزشکی به طور مخفف CBC نام برده می شود به شمارش کامل خون می پردازد. این نوع از آزمایش خون از اصلی ترین آزمایشات تشخیصی برای بیماری ها به شمار می آید.

آزمایش های اصلی شامل قسمت های زیر است:

  • آزمایش خون

شامل HDL / LDL / CA / K / NA / BUN / CR / PTT / PLT / HCT / CBC / BS / HB / FBS

  • آزمایش ادرار

شامل UC  و UA

  • آزمایش مدفوع

  • آزمایش مغز نخاع

  • آزمایش خلط

  • آزمایش کشت تراشه

آشنایی با برخی از آزمایشات :

آزمایش VLDL : شامل لیپوپروتئین ها و چربی های داخل خون شامل کلسترل خون

آزمایش  HBA  : بررسی گلبول های قرمز به منظور بررسی میزان قند خون

آزمایش  PBS:  نشان دهنده اندازه و بزرگی گلبول های خون است.

Diff (مخفف differential): آزمایش تعیین درصد گلبول های سفید

BUN(مخفف BLOOD UREA NITROGEN ): سنجش این پارامتر جهت ارزیابی عملکرد کلیه است.

برخی از خدمات آزمایشگاه دکتر قاضی عسگر

آزمایش تیروئید

تست های غربالگری دوران بارداری

آزمایش های قبل از ازدواج

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم

با تشکر، مدیریت سایت آزمایشگاه خوب در اصفهان


جراحی فوق تخصص پلاستیک آزمایش ,هماتولوژی ,انجام ,خونی ,بیماری ,گلبول ,دکتر قاضی ,قاضی عسگر ,آزمایشگاه دکتر ,تشخیص داده ,تشخیص بیماری منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

قیمت لوازم یدکی لودر ولوو نام سایت بهترین آهنگ های خارجی فروشگاه همه چیز در مورد انواع بیمه فرنام بسپار شامپو سیر صحت بهترین سایت